Wecall har hittat den röda tråden

För drygt ett år sedan hade Wecall fyra anställda i Göteborg. I dag har telekomföretaget 55.

– Förklaringen är att vi har hittat den röda tråden med att driva en seriös verksamhet och samtidigt ha roligt på jobbet, säger platschef Ola Hermansson.

Text & bild: HENRIK EKBERG

Roligt märks det att de har. När man öppnar dörren in till kontoret på Första Långgatan 20 hörs skratt och musik från de tre kontorsrummen. Stämningen är på topp bland medarbetarna, som är ganska unga – mellan 17 och 30 år. Wecall är en telemarketing- och säljstrategibyrå. Arbetsuppgifterna utförs med hjälp av telefonen.

– Vi jobbar mycket med mötesbokningar. I stället för att företag själva bokar upp möten så tar vi hand om det och företagen kan i stället ägna mer tid åt att vara ute och göra affärer och möta sina kunder, säger Ola Hermansson.

JOBBAR SOM ETT LAG

Men företaget jobbar även med försäljning inom business to business och konsumentmarknaden samt utför marknadsundersökningar åt företag. Wecall startade i Jönköping 2004 och i dag har man verksamhet även i Borås och Göteborg. Totalt har företaget cirka 200 anställda. I mars förra året startade man upp i Mölndal med fyra säljare. Kontoret växte och efter fyra månader flyttade filialen in i Sigillets fastighet på Första Långgatan. I dag är man 55 medarbetare i Göteborg.

– Vi växer mest här i Göteborg och det beror på att vi jobbar tillsammans som ett lag. Vi tror mer på lagarbete än på ”one-man-show”, säger Ola Hermansson.

Trots att musiken står på ganska högt i lokalerna och att tv-skärmar blinkar från väggarna så pratas det febrilt i headseten vid varje arbetsplats.

– Folk som kommer hit undrar över den höga musiken, men de vi ringer hör inte musiken. Det hade inte fungerat om de hade gjort det, förklarar Ola Hermansson.

EN DAGS SÄLJUTBILDNING

För många anställda är Wecall den första arbetsgivaren, ett första steg in på arbetsmarknaden. En del medarbetare studerar och har jobbet som extrainkomst. Andra jobbar heltid.

– Vi erbjuder en säljutbildning på en dag för våra nyanställda. Eftersom våra kunder verkar inom vitt skilda branscher så lär man sig väldigt mycket eftersom det kräver att man sätter sig i varje kunds verksamhet. Det är stimulerande och lärorikt.

På drygt ett år har Wecall vuxit rejält i Göteborg, men det slutar inte där om Ola Hermansson spår rätt i kristallkulan.

– Mitt mål är att inom ett år byta till en större lokal. Och det ska givetvis vara inom Sigillets fastighetsbestånd. Vi tänker fortsätta växa.

Sigillet Fastighets AB, Kaserntorget 7, 411 18 Göteborg. Tel 031-10 54 80. E-post info@sigillet-fastighet.se - cookies