Ett före och efter reportage:
Med gemensamT fokus
på långsiktig värdeökning
En fondförvaltare med fokus på långsiktig värdeökning. En hyresvärd med fokus på långsiktig värdeökning. Och en entreprenör med fokus på långsiktig värdeökning.
När lika barn sätter sig i samma båt, blir både resan och slutmålet lite bättre.
Text & Bild: Magnus Pehrsson
Det är en vacker fredagsförmiddag i slutet av augusti. Marie Ingemarsson och Rose Mjörnstedt från Simplicity, Anton Tolinsson, kommersiell förvaltare på Sigillet och Mats Hansson, byggmästare från Sisjöns Byggnads AB, samlas runt det vackra konferensbordet i det stora, nyrenoverade, konferensrummet på Kyrkogatan 24.
Vi är här för att prata om resan fram till att flyttkartongerna var mogna att bäras över tröskeln till deras nya kontor i Göteborg.
Från vänster: Mats Hansson, Marie Ingemarsson, Rose Mjörnstedt och Anton Tolinsson.
Simplicity?
Simplicity AB, en kapital- och fondförvaltare som drog i gång sin verksamhet 2002, har skördat stora framgångar inom sin bransch. Simplicity förvaltar totalt 32 miljarder inom bolagets aktie- och räntefonder, diskretionära portföljer och investeringsrådgivning. Teamet består av 21 personer. Med huvudkontor i Varberg och kontor i Stockholm, har de sedan ett drygt år tillbaka etablerat sig med kontor även i Göteborg.
Den största anledningen till Simplicitys etablering med kontor i Göteborg, var nog Rose och deras addering av stiftelsetjänster som hon ansvarar för. Simplicitys stiftelsetjänster består av behovsanpassade helhetslösningar för stiftelser rörande förvaltning, administration, redovisning, styrelseadministration och ansökningshantering. Rose berättar med märkbar inlevelse hur de idag är på god väg att bli en av de största aktörerna i Västsverige inom området.
Hitta lokal
När de först kom till Göteborg så hyrde de in sig, som en ytterst temporär lösning, hos ett annat företag. Utsikten var visserligen fantastisk, men lokalerna var inte riktigt ändamålsenliga. Så – inom kort började de söka efter den perfekta adressen för Simplicitys verksamhet.
Efter många turer med olika objekt och hyresvärdar, så hittade de till slut Sigillets lokal på Kyrkogatan 24. Den stämde in på deras kravlista, som bland annat innefattade bra ventilation, tillgänglighet, stort konferensrum och att det skulle ligga inom vallgraven. Men för att vara ärlig. Det var nog bara läget som uppfyllde kriterierna till en början.
Så här såg lokalen ut innan renoveringen.
Att kunna se potentialen
Inför denna artikel hade vår förvaltare Anton en fråga som verkade viktigare än andra. Att han var tvungen att få reda på hur Simplicity kunde se potentialen i lokalen. För den var varken tilltalande eller ändamålsenlig. Och som grädde på moset – ljuset fungerade inte ens när besöket gjordes.
I vanliga fall arbetar Anton med konceptskisser, inspirationsbilder och visningar av andra färdigställda objekt. Allt för att övertyga potentiella hyresgäster om vad man kan göra med en gammal lokal med stora renoveringsbehov.
– Sådant ser jag bara, säger Marie och skiner upp som en sol.
Marie, som har en titel som lyder Backoffice/fondadministration på Simplicity, har säkerligen ännu fler inofficiella titlar på företaget. Inredare/stylist är definitivt en av dem.
Hon har också varit ansvarig för renoveringen av deras andra kontor. Bubbligt berättar hon ingående om hennes inredningsintresse och att bland annat de vackra fönsterpartierna fångade hennes intresse. Och att för henne krävs egentligen bara en enkel ritning för att hon ska se möjligheterna i en lokal.
Från kundvision till arktiekttouch.
Renoveringsprocessen
Mats, på Sisjöns Byggnads AB, fick i uppdrag att färdigställa lokalen. Han har en gedigen erfarenhet av lokalanpassningar och har samarbetat med Sigillet i över 30 år.
Marie visste vad hon ville så de första mötena var viktiga, för att se till att parterna pratade samma språk.
Och de fann varandra direkt. Mats har, förutom en gedigen erfarenhet av kontorsrenoveringar, också en bra känsla för färg och form. Efter bara några samtal, skisser och diskussioner om materialval och färgsättning, så kunde Marie luta sig tillbaka. Hon kände att de hade samsyn och blev trygg med att Mats skulle göra jobbet till belåtenhet.
– Processen har gått jättebra, säger Marie nöjt.
Simplicity besökte lokalen ett par gånger under renoveringen. De mötte en massa duktiga hantverkare. Kvalitativt yrkesfolk som Mats jobbat tillsammans med i många år.
– De tycker att det är roligt. Och det märks och syns i resultatet, säger Mats med stolthet till sina medarbetare.
Och snabbt gick det med. Det var färdigt till och med en månad tidigare än utsatt tidsplan. Med byggstart den första mars, var det inflyttningsklart redan den första juli!
– Utmaningarna var många. Och det är näst intill omöjligt att veta innan man börjar riva, vilka de kommer att bli, berättar Mats.
Bland annat var innertaket väldigt lågt. Att höja det, var en av sakerna som de ville hitta en bra lösning på. Det enklaste hade varit att låta det vara öppet till råtaket och låta ventilationen vara synlig. Men dels passade inte det utseendet verksamheten och akustiken blir också lidande i lokalen med en sådan lösning.
– Men vi lyckades höja taket med hela 32 cm, med hjälp av bland annat specialbeställda ventilationsdon som är lägre. Och så fabriksinfärgade vi takplattorna för att inte tappa akustiken.
Många väljer att gå över med färgspruta i efterhand. Men då tappar man akustiken, berättar Mats.
De hittade även vackra bjälkar i lokalen under rivningsarbetet. Någonting de valde att ha synligt i det slutgiltiga resultatet. En bra kombination av platsutnyttjande och estetik.
– Det blev väldigt fint med att ha dem synliga och har blivit lite av en röd tråd genom våra olika kontor. Under renoveringen av huvudkontoret i Varberg hittade vi liknande bjälkar som vi valde att ha exponerade, säger Marie.
Byggprocessen.
Arbete med kvalitet
Mats berättar vidare om samarbetet med Sigillet och hur viktigt det är att göra saker och ting rätt och riktigt. Att, bland annat, detaljer som träbrandklassning är moment som andra entreprenörer kan hoppa över. Att de mer eller mindre använder sig av nybyggnadsregler även i renoveringsarbeten av gamla lokaler.
– Där delar jag Sigillets inställning att arbeta med kvalitet och långsiktighet. Att göra saker och ting riktigt, säger han.
– Det känns verkligen bra att ha en sådan värd, flikar Marie in.
Allt kan väl inte ha varit bra?
Alla inblandade verkar vara nöjda. Men det måste väl ändå finnas något som har gått mindre bra eller något som de inte är helt nöjda med? Verkligheten är väl inte så perfekt? Så vi sticker ut hakan och frågar.
Marie funderar en kort stund och nämner att det hade nog varit bra om det var mer sten i entrén. Hon är rädd för att golvet ska ta skada när vinterslasket dras in.
– Det är ett väldigt slitstarkt industrigolv som är lackat en 11–12 gånger. Så ni kommer aldrig att slita ut det, hur ni än försöker. Och jag tyckte att det var en snyggare lösning med mer golv än klinkers, svarar Mats.
Både Marie och Rose håller med om att det är en mer estiskt tilltalande lösning.
Innan Marie hörde detta, hade hon funderingar på att lägga in mattor i entrén för att skydda golvet.
– Men då kan jag släppa det, säger Marie nöjt.
När samtalet rullar vidare så kommer det fram att det fanns faktiskt ett tillfälle under renoveringsprocessen som Marie hann bli nervös. Det var inför byggandet av kaffebaren. Hon hade en del inspirationsbilder och de diskuterade runda hörn. Just där och då lyckades de prata om varandra.
– Jag fick tillbaka skisser med ett sådant där pizzavalv. Då satt jag kaffet i halsen, säger Marie lite nervöst.
Men det löste sig. Mats kom på en lösning med en nisch som blev väldigt bra och alla blev mycket nöjda med slutresultatet.
På frågan om det fanns några andra utmaningar, rent byggtekniskt, så skruvar Mats på sig lite grann.
Det visade sig att det inte fanns något framdraget avlopp för kaffebryggaren. Så det var bara att gilla läget och dra en ny stam hela vägen från källaren. Det var inte riktigt med i beräkningarna erkänner han, med ett lagom återhållsamt leende.
Avslutningsvis frågar vi om det finns något specifikt han är extra nöjd med nu när lokalen är klar.
– Att kunden är nöjd! Det är det som driver oss. Att Sigillet och hyresgästen är nöjda. Som byggare kommer vi långt på lite positiv feedback, säger Mats och ler.
Vi avslutar vårt samtal med en rundvandring där byggmästaren pekar på detaljer och förklarar lösningar. Och en hyresgäst som står bredvid och nickar nöjt.
En bra fredag helt enkelt.
Simplicity
Kyrkogatan 24
Inom vallgraven
Yta: 148 kvm