Portarna har slagits upp för Urban Outfitters!

Välkomna in.

Med bara två timmar till godo före the Grand Opening, tog Urban Outfitters emot mig för att visa upp Göteborgs nya internationella detaljhandelstillskott på Kungsgatan 46.

Text & Bild: Magnus Pehrsson

Jag möts av en febril aktivitet i denna, över 1 400 kvadratmeter stora, lokalen. Kreatörer, butiksbyggare, personal och influencers springer runt för att, dels göra klart de sista bitarna och även få lov att dokumentera godbitarna innan butiken fylls av nyfikna kunder.

Urban Outfitters är det senaste tillskottet på detaljhandelskartan i Göteborg. En imponerande butik i en lika imponerande lokal på Kungsgatan 46 i Göteborg.

De sista detaljerna fixas till innan portarna slås upp.

En imponerande rymd samsas med vackra detaljer.

Fastigheten har en anrik historia

Det började redan 1914 då ett modernt handelshus, ritat av arkitekten Sven Steen, uppfördes och invigdes med pompa och ståt med biograf Victoria (ursprungligen Victoria-Teatern) som huvudaktör. Sedan dess har en hel del vatten runnit under broarna. Sedan biografen stängdes 2002, har klädbutikerna Victoria Arena och Weekday huserat i lokalen. Och nu är det den internationella kedjan Urban Outfitters tur.

Fina, historiska detaljer har bevarats i lokalen.

Jag fick en pratstund med butikschefen Siri och Fiona, som har lett arbetet med att färdigställa butiken tillsammans med sitt Opening Store-team. Till vardags är Fiona distriktschef för butikerna i Nederländerna och ett flertal butiker i västra Tyskland.

Grattis till etableringen i Göteborg!

– Tack, svarar Siri glatt!

Hur känns det?

– Vi är superexalterade och har sett fram emot detta superlänge. Jag tror att vi behövs i Göteborg. Vi erbjuder något som inte riktigt finns bland konkurrenterna. Alla här är redo och taggade för att köra, fortsätter Siri.

Vad tycker du är bäst med denna anrika lokal?

– Att lokalen är så öppen. Det gör att det blir en helt annan upplevelse. Det är inte så många butiker som kan erbjuda det. Kunden kan komma hit och inte bara shoppa – utan också få en upplevelse, säger Siri.

Har ni behövt göra om mycket?

– Både jag och nej. Vi har fått göra om golvet och några andra saker som behövs för att kunna bedriva verksamheten, säger hon.

Hur är ert utbud i jämförelse med andra Urban Outfitters?

– Vi erbjuder kanske runt 80% av Urban Outfitters totala utbud. Bland annat säljer vi inte skor och kosmetika. I övrigt så hittar du nog det mesta här från vår katalog, avslutar Siri.

Jag vänder mig till Fiona, som har varit aktiv i processen med att få butiken klar och öppningsbar.

Hur hittade ni hit till Kungsgatan 46?

– Urban Outfitters använder sig av ett Property Managementföretag som vi har arbetat med under många år. De är baserade i Holland och har ett nära samarbete med Construction Urban Outfitters och Maria Avanzato, URBN Director. När de får nys på intressanta objekt så åker de runt och utvärderar dem. Jag är inte fullt insatt i denna process, men så går det till i stora drag. Så har det har med största sannolikhet varit i detta fallet med. Och givetvis så ska ju hyresvärden vilja jobba med oss också, säger Fiona.

Har ni letat länge efter en passande lokal i Göteborg?

– Antagligen under ett par år. Vi har tre olika butikskoncept. Vi har denna typ av butik, som är mer arkitektonisk utmanande och intressant. Och så har vi High Street-butiker, som vi kallar White Boxes. Det är butiker som man vanligtvis hittar på high end-köpcentrum och gator. Och till sist Popup-butiker. De använder vi oss av för kortsiktiga etableringar. För att testa av en marknad eller stad, eller om det för tillfället inte finns någon ledig lokal som passar oss. Ett sådant exempel är Rotterdam. Där hade vi en popup-butik, men nu har vi en permanent butik. Vi gör så ganska ofta, säger Fiona.

Kommer ni att öppna fler butiker i Sverige?

– Oj. Det vet jag faktiskt inte. Vi bytte adress på vår butik i Stockholm för tredje (!) gången. Nu har vi nog hittat rätt där.

Potentiellt så kanske en eller två butiker till i Sverige. Men vi har ju även era grannar. Danmark till exempel. Och Norge. Jag skulle älska om vi öppnande en butik i Norge. Men ingenting är klart i nuläget skulle jag tro. Vi är inte företaget som öppnar butik efter butik. Men om något intressant dyker upp. Då vet man aldrig, avslutar Fiona med ett leende.

Siri håller en sista genomgång med personalen innan öppning.

Jag lämnar Siri och Fiona och fortsätter att gå runt och ta in butiken. När jag är klar och går ut ur butiken, så möts jag av en lång kö av förväntansfulla kunder.

Hoppas att de kommer att tycka om Urban Outfitters lika mycket som jag själv gör.

Opening Store-teamet tackar för sig för denna gången.