”Vin E
ju så gôtt!”

På det viset sammanfattar Wilma och Klara Guldbrandsen sin restaurangdröm som nu har blivit verklighet. Sedan några veckor tillbaka har Suber Restaurang och Vinbar slagit upp portarna på Aschebergsgatan 40.
Text & Bild: Magnus Pehrsson


Jag bokade träff med systrarna Guldbrandsen en tidig eftermiddag i slutet av mars, 18 dagar in i deras nyvunna krögaräventyr. Det är fortfarande lite surr kvar från lunchsittningen. Klara, som har passet idag, ber lite om ursäkt att hon får springa ifrån när de sista gästerna behöver lite omtanke och service.
De två tjejerna hade aldrig satt sin fot på Aschebergsgatan innan. Men när en mäklare, som också är en kompis till familjen, fick ett tips om att den nyrenoverade restaurangen var till salu, slog de till. Och tur var väl det.
För när de öppnade dörrarna till Suber för bara några veckor sedan, blev det snabbt tydligt att tjejerna var något på spåren. Ett litet, personligt och charmigt hål i väggen – där vinet står i centrum, men där stämningen kanske är det viktigaste av allt.
– Vi ville egentligen döpa stället till Kork. Men det fanns ju redan en ganska känd restaurang i Stockholm som heter så, säger Klara.
– Man vill ju att ens restaurang ska komma högt upp i sökresultaten, fyller Wilma i med ett skratt. Så det blev Suber istället, som betyder korkek på latin.


Om Suber
Suber är en kvarterskrog där köket har rötterna i Frankrike, fast med en skandinavisk twist. Menyn är ganska liten, men ambitionen är att byta ut den ganska ofta, att man som gäst kan bli överraskad även om man kommer hit ofta. Och dryckesmenyn består av viner från hela världen.
– Viner som vi tycker är goda, skrattar Wilma.
Deras ambition är att servera nästan alla viner på glas, vilket gör det prisvärt att prova nytt till varje rätt.
– Vi har mycket olika och roliga viner. Exempelvis fem olika Chardonnay på glas, som är väldigt olika. Vill du ha en smörig? Vill du ha en syrlig? Vi älskar att guida och snacka vin, säger Klara.
De är inte utbildade sommelierer – ännu. Men intresset finns och ett långsiktigt mål är att lära sig ännu mer.
– Ibland om vi inte har all info om ett vin säger vi bara: ”Vet du vad, jag kan inte så mycket om det här vinet – men jag tycker det är svingôtt.” För i slutändan handlar det ju om det. Att det ska smaka gott, säger Klara och skrattar.



Lång branschvana
Även om systrarna aldrig tidigare drivit krog, har båda jobbat länge i restaurangbranschen, med början i 15-årsåldern, på några lokala krogar i hemstaden Kungsbacka. Sedan har de samlat på sig namn som allt från Bellora, Melody Club, Natur, Skanshof och Heurlins till säsonger i Åre, med ställen som Werséns och Mister French att lista på sina CV:s.
Allra senast var det Kappa Bar – där de jobbade tillsammans, innan det blev dags att öppna något eget.
– Om det är någon bransch vi kan, är det den här, säger Wilma.
Organisk konceptutveckling
Suber är fortfarande nytt. Men på många sätt känns det redan som en självklar kvarterskrog. Ett ställe som andas nyfikenhet, värme och ett visst mått av stökig charm.
Wilma och Klara ville kanske en annan sak när de skissade på idén. Men gästerna och området skapar en familjär atmosfär, som är avväpnande och svårt att säga nej till. De slinker in och tar en öl i baren. Många är ute och käkar. De vill ha ett ställe med väldigt bra mat, gott häng och bra viner.
– Vi tänkte nog först att det skulle bli lite mer finkrog innan vi öppnade. Men det här passar oss bättre, säger Wilma.
– Det ska vara kul, stökigt och intressant. Än så länge har vi bara haft sååå mysiga gäster. Vi är jättenöjda, flikar Klara in.
Vinbaren har på bara ett par veckor hunnit få både stammisar och en stark lokal förankring. Gästerna beskriver det som mysigt, familjärt – och långt ifrån de stora restauranggrupperna som brukar öppna de flesta nya ställen.
– Det är vi ägare som jobbar här, det är vi som styr. Det märks och uppskattas, säger Klara.




Viral marknadsföring
Suber marknadsför sig på lite olika sätt. Allt från recensioner och artiklar, annonser och plattformar som Thatsup tillsammans med sociala medier. Bland annat har de TikTok att tacka för en flygande start.
– Första veckan kom 30% av våra bokningar från TikTok. Det är helt sjukt! Folk som sett oss där, har kommit in och sagt ”alla har ju varit här – vi var också tvungna att testa!”, berättar Wilma nöjt.
Just nu kör de tisdag till söndag, med lunch på vardagar, helglunch på helger och kvällsöppet alla dagar. Men det är ett tufft arbete för systrarna, så de behöver förstärkning. Att hitta mer – och rätt personal. De som delar deras känsla för service.
– Alla har ju inte servicegenen i sig. Att hitta rätt person är viktigt för oss. Och som kanske till och med kan bli ens nya bästis, säger Wilma.
Vi avslutar pratstunden, Wilma glider ut och vidare och Klara sätter i gång med förberedelserna för kvällens à la carte. Och jag funderar på vilken dag eller kväll som passar bäst att test-hänga på denna pärla till vinbarkvarterskrog.

Suber restaurang & Vinbar
Aschebergsgatan 40
Boka: suber.se
Öppettider:
Tisdag – fredag:
11.30 – 23.00
Lördag – söndag:
13.00 – 23.00

Även människans bästa vän är välkommen till Suber Restaurang och Vinbar.